vrijdag 11 juni 2010

Onrustig in Kirgyzie

Ik zie net op tijd (ik wilde vandaag of morgen vertrekken) dat het toch weer onrustig is in het zuiden van kirgyzie. Ik zal dus mij reisplannen moeten heroverwegen. Misschien dus via Kazachstan maar dan moet ik eerst een visum proberen te regelen. Ik heb inmiddels mijn sim kaart ontvangen (maar weet de pincode niet). Ik houd jullie op de hoogte!

Update: Ik neig op dit moment naar het halen van eren visum voor Kazachtan en dus maareen hele lange (en dure) omweg te nemen. Want zelfs als het grootse deel van Kirgizie veilig is moet ik toch nog langs Osh of anders via de Torugart pas (kirgizie-china), welke heel duur is om over te steken (geen offciele grenspost voor toeristen). In mijn hotel zitten nog steeds twee nederlanders (zie vorige blog) die contact op zouden nemen met het consulaat hier en de ambassade in almaty (kazachstan). ik wacht even af (sowieso kan ik nu geen visa aanvragen voor kazachstan omdat het weekend is). Nu ga ik kijken of ik nog even de tweede helft van de openingsmatch van de worldcup kan kijken (ik maak me niet teveel zorgen en jullie hoeven dat ook niet te doen want ik neem nooit onverantwoorde risico's)

2 reacties:

emiel en saskia zei

Dag Omar,
Het is toch wat! Wilden we net in de auto stappen om door de Ferganavallei naar Kyrgizië te rijden, komen we jou tegen. Altijd leuk, alleen had je nu slecht nieuws. Een noodtoestand in Kyrgizie. Waren we toch bijna de tanks, waarmee het gebied rond Osh is volgestroomd, tegemoet gereden. Dank je! We zijn blij dat je dit nieuws hebt opgevangen in het internetcafé.
Vandaag hebben we een dagje geinternet in 'ons wifi-hotel': Het Tashkent palace Hotel.
En het resultaat is kort: Kyrgizië komen we via de Ferganavallei niet meer binnen. Via Kazachstan zijn er twee grensovergangen die nu nog geopend zijn. Maar voordat je dat doet, lees even het bericht van de Nederlandse Consul hier in Tashkent:


Beste Emiel en Saskia,

We hebben contact gehad met het Ministerie hier in Tashkent en die bevestigde dat de grens dicht is en verlopig niet open gaat. Vandaag is in het zuiden van Kyrgystan weer de noodtoestand uitgeroepen en zijn 23 mensen om het leven gekomen.

Ik raad U aan hier in de buurt van Tashkent de grens over te steken naar Kazakhstan en het zuiden van Kyrgystan geheel te vermijden (U komt de grens toch niet over). U kan via Kazakhstan Kyrgystan proberen binnen te komen en naar Bishkek te gaan, maar het is beter om Kyrgystan maar geheel te vermijden. De situatie is erg instabiel op het moment.

Met vriendelijke groeten,

Hugo Minderhoud

Wat gaan we doen? Wil je een lift naar Kazachstan? Zodadelijk komen we terug naar 'ons slaaphotel'. Onderweg kopen we een biertje (of liever wodka) voor je. Deze tegenvaller moeten we toch even verwerken.

Wat je ook gaat doen, we vonden het super om je te ontmoeten. Hebben goede herinneringen aan het balet en aan de opera. Maar nog betere herinneringen aan die nacht met wodka, samen met onze Russische vrienden!

Groeten, Emiel en Saskia

Juul zei

De onrust is hier ook op het nieuws btw.
Dus t is idd wel heftig.

Take Care !

Een reactie posten