zaterdag 1 mei 2010

Teheran!

Vanwege mijn drukke programma en omdat er maar weinig internetcafe's zijn heb al een poos niets kunnen schrijven. Maar het gaat goed. In Tabriz ben in dus een familie tegengekomen die een broer (Kemal) over had die in Nederland woonde en al 18 jaar niet meer in Iran was geweest. Ik ben echt bijzonder gastvrij ontvangen door Kemal en zijn familie: Ik ben uitgenodigd bij ze thuis en ik mocht op de enige stoel in de kamer zitten (Iraniers zitten meestal op hun tapijt op de grond) en dit voelde in het begin wel een beetje ongemakkelijk, gasten wordern hier echter met zeer veel respect behandeld. Toen ik later na veel aandringen met ze op de grond mocht zitten eten (overigens heerlijk traditioneel Iraans eten) en ik na enige tijd een beetje last kreeg van het ongemakkelijk zitten werd mij aangeraden om toch maar weer op de stoel te gaan zitten want zij voelden zich erg bezwaard dat ik samen met hen op de grond zat. Naast alle eer en het heerlijke eten heeft Kemal ook een aantal foto's en een video van mij gemaakt om aan mijn ouders te geven als hij binnenkort weer in Nederland is, superaardig. Later hebben we ook nog een beetje gefilmd op de bazaar in Tabriz.
Na Tabriz ben ik bij de warmwaterbronnen van Sara'eyn geweest bij Ardabil. Op zich aangenaam maar het plaatsje was lelijk en er was verder weinig te doen. Daarna ben ik langs de kust van de Caspische zee naar Masuleh gegaan. Een heel mooi dorpje en de bergen dat al minstens duizend jaar oud is. Het was jammer dat het erg mistig was en dat het veel regende maar het gaf ook wel eeb bijzondere sfeer aan het plaatsje. Eigenlijk deed Masuleh me op meerdere manieren aan Nepal denken.
Nu ben ik Teheran en ik word al een paar dagen door Parsa en Damon op sleeptouw genomen. Ik heb hier onder andere een paar musea gezien zoals een paleis, de gevangenis van de geheime dienst van de Shah, het nationale museum en het nationale juwelenmuseum. Ook heb ik op de Nederlandse Ambassade Koninginnenacht gevierd (met alcohol want dat mag op ambassades) en gisteravond heeft Damon me meegenomen naar een echte Iraanse bruiloft, heel leuk om mee te maken. Verder is de sfeer in Iran heel relaxt en de mensen die ik tot nu toe ontmoet heb zijn ontzettend aardig en bovendien heel intelligent en ze weten dan ook veel over de situatie in hun land en in de wereld. Wat me ook opvalt is dat niemand een goed woord over heeft over de regering en al helemaal nier over de strikte wetten. Buiten het gebrek aan alcohol en de verplichte hoofddoekjes merk je hier echter maar heel weinig van en ik ben nog niet een keer door een agent aangesproken. Ik blijf nog een of twee dagen in Teheran want ik moet nog een aantal visa regelen en dan ga ik denk ik richting Kashan en Isfahan. Hopelijk kan ik later ok wat foto's posten maar dat kan ik niet garanderen. Nu zit ik in Parsa's winkel en ik wil hier ook niet te lang achter zijn computer zitten.

1 reacties:

Anoniem zei

You Go Guy !

X!

Juul.

Een reactie posten